
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus:
Eriala kava (polüfoonia, suurvorm, pala, 2 etüüdi)
Vestlus (õppimise motivatsioon Elleri koolis, eelnev haridustee, ajaline valmisolek erialaga tegelemiseks, suhe muusikaga, kontsertide külastus, plaanid jms.)
Heliredel 0-2 märki (heliredel lahku, lühike arpedžo, pikk arpedžo pööretega, selle põhikuju lahku, kromaatiline heliredel paralleelselt, akordid, võimalusel V7 ja >VII7 lühike arpedžo ja pikk arpedžo põhikuju, kadents)
Prima vista
Heliredeli ja noodist mängitud pala ettevalmistusaeg on 30 minutit, õpilane saab klassi, kus harjutada. See toimub pärast eriala kava esitust. 1. punkt annab eksamihindest 80% 2.- 4. punkt 20%
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Nooditeksti täpsus | 20% | 2 |
Tehniline teostus, kõlakultuur | 20% | 2 |
Muusikaline väljendusrikkus | 20% | 2 |
Rütm, meetrum | 20% | 2 |
Artistlikkus | 20% | 2 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus:
Viiul, vioola
1. Erialaeksam:
heliredel (heliredel, kolmkõlad, septakordid, tertsid, sekstid, oktavid)
2 erineva tehnikaga etüüdi
suurvorm (kontserdi I või II ja III osa, fantaasia või variatsioonid)
pala
2. Motivatsioonikiri (võtta kaasa sisseastumiseksamile)
3. Prima vista
Tšello, kontrabass
1. Erialaeksam:
heliredel (heliredel, kolmkõlad)
1 etüüd
suurvorm (kontserdi I või II ja III osa, variatsioonid)
pala
2. Motivatsioonikiri (võtta kaasa sisseastumiseksamile)
3. Prima vista
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Erialaeksam | 80% | 8 |
Motivatsioonikiri | 20% | 1 |
Iseseisev pala | 20% | 1 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus:
PUHKPILLID:
vestlus (õppimise motivatsioon Elleri koolis, eelnev haridustee, ajaline valmisolek erialaga tegelemiseks, suhe muusikaga, kontsertide külastus, plaanid jms.)
kaks erineva karakteriga pala (soovitavalt üks suurvormi osa + väikevorm)
0-2 märgiga heliredelid
etüüd
prima vista
LÖÖKPILLID:
vestlus (õppimise motivatsioon Elleri koolis, eelnev haridustee, ajaline valmisolek erialaga tegelemiseks, suhe muusikaga, kontsertide külastus, plaanid jms.)
kaks erineva karakteriga pala, erinevatel pillidel
0-2 märgiga heliredelid
väikese trummi etüüd
prima vista (väike trumm ning ksülofon/marimba)
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Pilli toon, kõlakultuur, hingamine | 20% | 2 |
Tehniline teostus | 20% | 2 |
Rütm ja meetrum | 20% | 2 |
Musikaalsus ja lavaline olek,väljendusrikkus | 20% | 2 |
Intonatsioon | 20% | 2 |
Lõpphinde maksimumpunktid: 10
Näitlik solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus
Erialaeksam
2 klassikalist laulu või rahvalaulu
1 luuletus vabal valikul
1 näitlejaetüüd kohapeal antud teemal
vestlus muusika ja teatri ning õppima asumise motivatsiooni teemadel
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Laulude esitamine (häälematerjal, musikaalsus, sisu) | 70% | 7 |
Luuletus | 10% | 1 |
Näitlejaetüüd | 10% | 1 |
Vestlus | 10% | 1 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Üldnõuded:
üks komplekt sisseastumise kava noote paberkandjal esitada eksamikomisjonile enne eksamit
kui on seade, tuleb lisada seade autor
heliredeli elementide mängimine vajadusel tehnilise taseme kontrolliks, vastavalt iga eriala nõuetele
eriala eksami kava esitatakse peast
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus erialade kaupa:
KLASSIKALINE KITARR
1. Erialaeksam
Polüfoonia: renessanss- või barokiajastu lautopala (näited: J. A. De Logy „Capriccio“ või J. Dowland „Sick Tune“ või G. Fr. Händel „Prelude in C“)
Klassikalis-romantilise ajastu kitarripala (näited: M. Carcassi Valss, op. 23 nr. 9 või M. Giuliani Divertimento, op. 40 nr. 23)
Etüüd või karakterpala (näited: A. Carlevaro Microstudy n. 1 või F. Sor Andante, op. 44 nr. 15)
20.-21. saj. heliloojate väikevorm (näited: J. Mirtenbaum Zenamon „Bossa“ või N. Kraft „Reminiscence“)
AKORDION
1. Erialaeksam
3 erineva karakteriga pala:
Renessanss- või barokkajastu pala (näited: J. S. Bach Inventsioonid, Sinfooniad või HTK, D. Scarlatti sonaadid, F. Couperini klavessiiniteosed jt; standardbassidega instrumentidel mängides on aktsepteeritavad väiksemad vormid ja prelüüdid)
Tehniline pala (näited: M. Moszkowski - Tarantella, I. Albeniz - Asturias, F. Schubert – Mesilane. Sobivat repertuaari leiab ka näiteks etüüdide, skertsode ja tarantellade repertuaarist. See pala peab näitama üldist klaviatuuritehnika valdamist ja parimal juhul sisaldama mõnda spetsiifilist akordionimängu tehnikat)
Pala vabal valikul
Meloodiabassidega akordioni mängijatele on soovitus esitada ka üks 20.-21. sajandi autori suurvorm (näited: N. V. Bentzon - Loomaaias, V. Zolotarjov - Lastesüidid, T. Lundqvist - Botany Play)
KANNEL
1. Erialaeksam
üks osa suurvormist või polüfooniline pala (võimalusel mõlemad)
üks pala
heliredelid – vajadusel tehnilise taseme kontrollimiseks, kuni nelja märgiga, nõuded on esitatud õppekavas.
Eriala eksami nõuetele vastavate palade näited:
M. Grandjany – „Petite suite classique“
J. S. Bach – Prelüüd tšellosüidist nr 1 G-duur, BWV 1007
A. Männik – „Jäälilled“ tsüklist „Aastaring“
L. Brouwer – „Estudio XII“
J. L. Dussek – Sonaat c-moll
J. Vanhall – „Andante cantabile“
R. Pajusaar – „Vastuolu“
V. Kotov – Etüüd
G. Ph. Telemann – Fantaasia d-moll
G. Fr. Händel – Fugetta D-duur
U. Sisask – „Veomehetäht“ tsüklist „Tähistaevatsükkel lastele“ või „Vähk“ tsüklist
„Sodiaak“
P. Tšaikovski – „Lapsehoidja jutustus“ tsüklist „Lastealbum“, op. 39 nr 19
HARF
Erialaeksam
Ulatusliku suurvormi kõrval võib mängida lühemad ja lihtsamad polüfoonilised jt palad ja vastupidi – suurvormi osa või tehniliselt lihtsama suurvormi kõrval peavad teised teosed olema tehniliselt keerulisemad ja ulatuslikumad.
suurvorm, tsükkel, või teema ja variatsioonid (näited: J. A. Kirchhoff Musikalische Hand-Stücken für die Harfe: süit vabal valikul, N. Bochsa Rondo, M. Grandjany – „Petite suite classique“)
polüfooniline teos barokkajastust (näited: G. F. Händel Sonaat B-duur, J. S. Bach „Wohl mir, dass ich Jesum habe“ kantaadist BWV 147, J. S. Bach HTK I Prelüüd C-duur, D. Scarlatti Sonate en do, ad. D. Bouchaud)
laulva karakteriga pala ja 20.-21. saj heliloojate väikevorm (näited: Cl. Kuhn palad tsüklitest „Ebbe und Flut“, C. Pampuch Blaue Diamanten, Shiff am Horizont, U. Sisask palad tsüklist „Kapella“, iiri jt rahvaste muusika seaded harfile, Palad B. Andrès’ tsüklist „Aquatintes“)
Ulatusliku suurvormi kõrval võib mängida lühemad ja lihtsamad polüfoonilised jt palad ja vastupidi – suurvormi osa või tehniliselt lihtsama suurvormi kõrval peavad teised teosed olema tehniliselt keerulisemad ja ulatuslikumad.
Hindamiskriteeriumid:
igat kriteeriumit hinnatakse 10-palli süsteemis
punktisumma jagatakse 5, saadakse lõpptulemus 10-palli süsteemis. Komakohad 0-4 ümardatakse allapoole, 5-9 ümardatakse ülespoole.
sisseastumise lävend on 6, aga õppekohtade piiratuse tõttu võetakse vastu kõrgema punktisummaga kandidaadid
kandidaatide sama punktisumma korral tehakse lõplik otsus komakohtade põhjal
heliredeli elementide mängimine vajadusel tehnilise taseme kontrolliks, vastavalt iga eriala nõuetele
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Kava raskusaste* | 20% | 10 |
Tehniline teostus ja nooditeksti täpsus | 20% | 10 |
Muusikaline väljendusrikkus ja kõlakultuur | 20% | 10 |
Meetrum, rütm | 20% | 10 |
Artistlikkus | 10% | 5 |
Motivatsioonivestlus | 10% | 5 |
*Kava raskusastme hindamisel võetakse arvesse erialal läbitud õppeaastate arvu.
Maksimumpunktid jagatakse 5-ga, lõpptulemus esitatakse täisarvuna 10-palli süsteemis.
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus
Ettevalmistatud pala dirigeerimine, partituuri mängimine ning partiide laulmine - vaadeldakse lavalist olekut, eneseväljendusoskust ja interpretatsiooni, musikaalsust.
Olulised on: väljendusrikkus,dünaamika ning nooditeksti täpsus nii mängimisel kui laulmisel, laulmisel lisaks intonatsioon, diktsioon.
Klaveripala esitamine - musikaalsus, tehniline võimekus, eneseväljendusoskus, nooditäpsus.
Ettevalmistatud pala laulmine - intonatsioon, häälejuhtimine, eneseväljendus, diktsioon.
Vestlus erialavalikust- erialavaliku põhjused ja motivatsioon, teadmised Eesti koorikultuurist ja selle olulisusest tänapäeval ning meie kultuuriloos üldisemalt.
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Ettevalmistatud teose juhatamine, partituuri mäng ning partiide laulmine | 50 | 5 |
Klaveripala esitamine | 20 | 2 |
Laulu esitamine | 20 | 2 |
Vestlus erialavalikust | 10 | 1 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
KOMPOSITSIOON
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus:
1. Motivatsioonikiri (ca 150 sõna, võtta kaasa sisseastumiseksamile), mis puudutab küsimusi:
milline on varasem kokkupuude muusika komponeerimisega
millised on muusikalised eeskujud
miks just see eriala
Sarnaseid teemasid käsitleb ka kohapeal aset leidev vestlus.
2. Klaveril palutud teoste mängimine (mõlemal erialal):
polüfooniline teos (kui õpilaskandidaat eelnevalt klaverit õppinud ei ole või on sellekohane õpiaeg olnud hästi põgus, võib küsitud teos olla lihtne kahehäälne inventsioon vms.)
suurvormi osa (samuti võimalik valida vajadusel mõni eriti kerge sonatiini osa).
Klaveri (korralik) mängutase on eeldatav põhjusel, et järgnevas õppetöös kujuneb suur osa klaveripõhiseks ning liiga madal tase ei luba tõenäoliselt saavutada vajaminevat harmoonias, partituuri lugemises jms.
3. Varem kirjutatud teoste tutvustamine. Hinnatakse:
teose ja ideede olemasolu üldiselt
teostust, vormistust
sisseastumise ajaks omandatud tehnilisi oskusi
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Muusikalised ideed – teostus ja vormistamine | 40 % | 4 |
Motivatsioonikiri + vestlus/test | 40 % | 4 |
Klaver | 20 % | 2 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
MUUSIKATEOORIA
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus
1. Motivatsioonikiri (ca 150 sõna, võtta kaasa sisseastumiseksamile), mis puudutab küsimusi:
milline on varasem kokkupuude muusikast mõtlemise ja kirjutamisega
millised oni huvipakkuvamad uurimisteemad
miks just see eriala
Sarnaseid teemasid käsitleb ka kohapeal aset leidev vestlus.
2. Klaveril palutud teoste mängimine (mõlemal erialal):
polüfooniline teos (kui õpilaskandidaat eelnevalt klaverit õppinud ei ole või on sellekohane õpiaeg olnud hästi põgus, võib küsitud teos olla lihtne kahehäälne inventsioon vms.)
suurvormi osa (samuti võimalik valida vajadusel mõni eriti kerge sonatiini osa).
Klaveri (korralik) mängutase on eeldatav põhjusel, et järgnevas õppetöös kujuneb suur osa klaveripõhiseks ning liiga madal tase ei luba tõenäoliselt saavutada vajaminevat harmoonias, partituuri lugemises jms.
3. Kohapeal kirjutatav lühiessee (ca üks lehekülg) mõnel üldisel muusikat puudutaval teemal. Essee eesmärk on:
näha muusikast mõtlemise oskust lühikeses ja vabas vormis
näha keelelisi oskusi
näha väikesemõõdulise teksti koostamise suutlikkust
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Motivatsioonikiri + vestlus | 40 % | 4 |
Kohapeal antud teemal kirjutatud lühiessee (mahult umbes 1 lk) | 40 % | 4 |
Klaver | 20 % | 2 |
Võimalusel mõni varasem koolis tehtud uurimistöö või referaat | protsentuaalselt määramata, annab lisapunkte | |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Erialaeksami hindamiskriteeriumid
Rütmimuusika instrumentalist
Tehniline teostus - 25%
Musikaalsus, väljendusrikkus, muusikaline mälu - 25%
Noodist lugemine - 25%
Rütmiline täpsus - 25%
Erialaeksami osad ja nende kirjeldus
Kaks erineva karakteriga pala, millest üks on osakonna poolt määratud kohustuslike palade nimekirjast, löökpillidel lisaks levinumad mustrid, ehk gruuvid (swing, bossa nova, rock'n roll, funk).
Kuni nelja võtmemärgiga heliredelid
Noodist lugemine (sh. akordimärkide tundmine)
Kuulmise järgi mängimine/imitatsioon
Vestlus
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
REPERTUAARIVALIK
Puhkpillid (Aebersoldi fonod/noodid olemas)
Perdido (J. Tizol)
Cantaloupe Island (H. Hancock)
Satin Doll (D. Ellington/B. Strayhorn)
A Foggy Day (G. Gershwin)
Blue Bossa (K. Dorham)
Kitarr
Summertime (G. Gershwin)
Autumn Leaves (J. Kosma)
Blue Bossa (K. Dorham)
Cissy Strut (The Meters)
Chameleon (H. Hancock)
Jessica (The Allman Brothers)
Basskitarr
“Bass Aerobics” (Jon Liebman)
Palad 1, 12, 14
Löökpillid
Garden Party (Mezzoforte)
Smooth Criminal (M. Jackson)
September (Earth, Wind & Fire)
Klaver
Summertime (G. Gershwin)
Watermelon Man (H. Hancock)
Erialaeksami hindamiskriteeriumid
Tehniline teostus - 25%
Lavaline olek, väljendusrikkus - 25%
Rütmiline täpsus - 25%
Musikaalsus, muusikaline mälu - 25%
Erialaeksami osad ja nende kirjeldus
Esitada kolm eriilmelist laulu – 1 a cappella, 1 jazzistandard, 1 vabalt valitud lugu. A cappella laul tuleb valida kahe eestikeelse laulu seast. Kõigil tuleb vabalt valitud lugude puhul oma fonogramm/saade kaasa võtta (osakonna poolt määratud paladel on kohapeal fonogramm olemas).
Noodist lugemine (sh. akordimärkide tundmine)
Kuulmise järgi laulmine/imitatsioon
Vestlus
Solfedžo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
REPERTUAARIVALIK
Nature Boy (E. Ahbez)
Angel Eyes (M. Dennis)
But Not For Me (G. Gershwin)
Muinaslugu muusikas (R. Valgre) - a cappella
Must Mees (U. Naissoo) - a cappella
Sisseastumiseksami osad ja nende kirjeldus:
1. Motivatsioonikiri (150 sõna, võtta kaasa sisseastumiseksamile), kus käsitletakse järgmisi teemasid:
Varasem kokkupuude eesti pärimusmuusikaga
Muusikalised eeskujud
Miks just pärimusmuusika?
Vestlus katsetel võib käsitleda samu teemasid, nende laiendusi, lisaküsimusi.
2. Kuulmise järgi järgi mängimine:
Mingi eesti pärimusliku loo järgi mängimine katsetel, eesmärk näha valmidust kuulmise järgi repertuaari omandada. Selle katseosa eesmärk ei ole kogu ettemängitud lugu selgeks saada, vaid näha põhiastmete, mõne fraasi, intervallide hüpete leidmist oma pillil. Punktid jagunevad selles osas nii:
1 punkt: õpilane leiab helistiku toonika, mõned astmed/funktsioonid
2 punkti: õpilane suudab jäljendada loo rütmikat, mõningaid fraase
3 punkti: õpilane suudab jäljendada pikemaid, paaritaktilisi fraase kuni loo osa(sid) terviklikult
3. Ettevalmistatud ettemängitavad lood - kaks eriilmelist pala, millest vähemalt üks peab olema eesti pärimusmuusika repertuaarist. Lood tuleb esitada peast, saateta, instrumendil, millega soovitakse eriala õppima asuda. Hinnatakse kava vastavust nõuetele, interpretatsiooni.
Valik eesti pärimuslikke lugusid (salvestused, noodid, viited): https://www.folk.ee/opi/valjaanded/noodikogu
Hindamiskriteeriumid:
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteerium maksimumpunktid |
Vestlus+motivatsioonikiri | 30% | 3 |
Järgi mängimine/imiteerimine kuulmise järgi | 30% | 3 |
Ettevalmistatud lood (kava vastavus nõuetele, interpretatsioon) | 40% | 4 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
Soldežo test peab olema sooritatud positiivsele tulemusele. Tulemuste põhjal moodustatakse õpperühmad.
Juhatada K. Türnpu laulu "Priiuse hommikul" (segakoor) või sama raskusastmega kooriteos ükskõik millisele kooriliigile
Mängida antud laul klaveril transponeerimisvõimalusega sekundi piires üles või alla
Juhatada kohapeal ettevalmistatud laul
Laulda sellest laulust etteantud häälepartii
Tutvustada enda visiooni ja vajadust antud erialatasemele õppima asumiseks
Erialaeksam, kus kandidaat esitab oma erialal 4. taseme lõpueksamiga sarnase kava pikkusega 15-20 minutit. Kava esitatakse peast. Noodist mängimine on lubatud vaid eelneval kokkuleppel Elleri kooli vastava osakonna juhatajaga.
Vestlus-kollokvium
Essee teemal "Miks tahan õppida pilli- või lauluõppe juhendajaks". Essee tuleks saata hiljemalt 07.05.2024 (esimene vastuvõtt), 24.06.2024 (teine vastuvõtt) või 22.08.2024 (lisavastuvõtt) meiliaadressile vastuvott@tmk.ee. Palume mitte unustada lisada oma nime.
NB! Heino Elleri Muusikakooli kutsehariduse- või kutsekeskhariduse õppekava 2024. aastal lõpetajad sisseastumiseksamit sooritama ei pea, kuid peavad saatma nõutud tähtajaks essee ning osalema vestlusel, mis toimub samal ajal kui erialakatse.
Hindamiskriteeriumid
Hindamiskriteerium | Hindamiskriteeriumi koefitsient (%) | Hindamiskriteeriumi maksimumpunktid |
Erialaeksam | 60 % | 6 |
Essee | 20 % | 2 |
Vestlus-kollokvium | 20 % | 2 |
Lõpphinde maksimumpunktid 10
