Tartu Kammermuusika Festivali avakontsert. Maari Ernits (sopran), Atlan Karp (bariton), Piia Paemurru (klaver)
Time & location
Sep 06, 2021, 7:00 PM
Tubina saal, Lossi 15, 51003 Tartu, Estonia
About
III Tartu Kammermuusika Festivali avakontserdil saab kuulda aariaid ja duette Wagneri ooperitest. Neid esitavad suurepärased lauljad Maari Ernits (sopran) ja Atlan Karp (bariton). Klaveril saadab väljapaistev pianist Piia Paemurru.
Piletid 7/12/20 Piletilevis: https://www.piletilevi.ee/.../tartu-kammermuusika.../ ja kohapeal.
NB! Üritusel saavad osaleda üksnes vaktsineerimiskuuri läbinud, COVID-19 haiguse läbi põdenud või negatiivse testitulemusega inimesed. Täpsem info: https://www.kul.ee/covid-tervisetoend. Peame sündmuste korraldamisel silmas parasjagu kehtivaid reegleid ja piiranguid.
Eesti sopran Maari Ernits alustas lauluõpinguid Tartus Heino Elleri nimelises muusikakoolis õpetaja Karmen Puis lauluklassis. Bakalaureuse kraadi omandas Maari kiitusega Hollandis Amsterdami Konservatooriumis professor Sasja Hunnego lauluklassis. Aastatel 2015 kuni 2017 oli Maari Hollandi Rahvusliku Ooperiakadeemia liige, kus omandas magistrikraadi.
Maari on olnud edukas olulistel rahvusvahelistel konkurssidel. Suurimateks saavutusteks on jõudmine finaali viie parima sekka dramaatilistele sopranitele mõeldud konkursil Sydney’s, Austraalias (Elizabeth Connell Prize for Dramatic Sopranos) ja jõudes pool-finaali Lõuna-Koreas toimuval rahvusvahelisel laulukonkursil (Seoul International Music Competition). Aastal 2017 omistas Hollandi Wagneri Ühing Maarile Wagneri stipendiumi, mille raames oli Maaril au külastada Wagneri teatrit Bayreuthis ja anda kontsert Amsterdamis Wagneri Ühingu korraldatavate ürituste raames. Hiljutiste lavarollide hulka kuuluvad osatäitmised Rahvusooperis Estonia Rimski-Korsakovi ooperis „Tsaari mõrsja“ (Domna Saburova), Humperdicki ooperis „Hänsel und Gretel“ (Die Knusperhexe), Massenet ooperis „Cendrillon“ (Le Prince Charmant), Hanna Kulenty kaasaegses ooperis „The Mother of Black-Winged Dreams“ (Click A), Mozarti ooperis „Don Giovanni“ (Donna Elvira), Puccini ooperis „Suor Angelica“ (Õde Angelica) ja Wagneri ooperis „Lendav hollandlane“ (Senta). Lisaks on Maari laulnud stseene Verdi ooperist „Aida“ (Aida), Tšaikovski ooperist „Jevgeni Onegin“ (Tatjana), ja Wagneri ooperitest „Lohengrin“ (Elsa), „Die Walküre“ (Sieglinde), ja „Tristan und Isolde“ (Isolde). Aastal 2016 tegi Maari oma debüüdi Hollandi Rahvusooperi suurel laval Puccini ooperis Manon Lescaut madrigali osatäitjana jagades lava Eva-Maria Westbroekiga pearollis. Dirigendiks oli Alexander Joel ja lavastas Andrea Breth. Lisaks teatritööle on Maari ka aktiivne kontsertlaulja, tehes tihedat koostööd noore Hollandi klaveri trioga – Brackman Trio, kellega koos on esitatud Wagneri Wesendoncki laulutsüklit, Sibeliuse laule, ja Mahleri Rückert laule. 2018 aastal debüteeriti koos Rotterdami kontsertsaalis De Doelen Šostakovitši laulutsükliga. Maari on osalenud paljudel rahvusvahelistel meistrikursustel, sh International Vocal Arts Institute New York City’s (2018), Montrealis (2018) ja Tel Avivis (2014), Canto Vocal Programs Zagrebis (2015) ja Toulousis (2017, 2019) ning Miami Wagner Institute Floridas (2019). Maari on osa võtnud paljudest meistrikursustest, sh Ira Siffi, Linda Watsoni, Michaeal Schusteri, Sherrill Milnesi, Joan Dornemanni, Pierre Audi jpt kursustest. Hetkel täiendab Maari ennast New Yorgis David L. Jones’i laulustuudios.
Atlan Karp omandas ooperilaulja magistrikraadi 2008. aastal Sibeliuse Akadeemias Helsingis. 2007–2012 töötas ta teatris Vanemuine koosseisulise ooperisolistina ning on alates 2012. aastast vabakutseline laulja. Atlani ooperirollide valik on rikkalik: Verdi Jago („Othello“), Rigoletto („Rigoletto“) ja di Luna („Trubaduur“); Wagneri Alberich („Reini kuld“), Friedrich von Telramund („Lohengrin“), Kurwenal („Tristan ja Isolde“) ja Klingsor („Parsifal“); Puccini Jack Rance („Tütarlaps kuldsest läänest“), Scarpia („Tosca“) ja Sharpless („Madama Butterfly“); Mozarti krahv Almaviva ja Figaro („Figaro pulm“), don Giovanni („Don Giovanni“), don Alfonso („Cosi fan tutte“) ja Sprecher („Võluflööt“); Offenbachi Lindorf, Coppélius, Dapertutto ja Mircacle („Hoffmanni lood“) ja Jupiter („Orfeus põrgus“). Lisaks veel Tonio (Leoncavallo „Pajatsid“), krahv Gil (Wolf-Ferrari „Susanna saladus“), Pimpinone (Telemanni „Pimpinone“), Onegin (Tšaikovski „Jevgeni Onegin“), Lescaut (Massenet „Manon“), Tobia Mill (Rossini „Abieluveksel“), Lord Cecil (Donizetti „Maria Stuarda“), George III (Daviesi „Eight Songs for a Mad King“), Purjus Poeet, Coridon, Bottom ja Pyramus (Purcell „Haldjakuninganna“) ja Leandro (Prokofjevi „Armastus kolme apelsini vastu“). Atlani ulatuslikku kontserdirepertuaari kuulub arvukalt vokaal-sümfoonilisi suurvorme: Brahmsi „Saksa reekviem“ ja Beethoveni 9. sümfoonia (dir. Neeme Järvi), Rahmaninovi „Kellad“ (dir. Nikolai Aleksejev), Gubaidulina „Über Liebe und Haß“ (maailmaesiettekanne Tallinnas), C. Orffi „Carmina burana“, Vaughan Williamsi „ A Sea Symphony“, Saint-Saensi „L'Oratorio de Noël“, G. Rossini „Petite messe solennelle“, Puccini „Messa di Gloria“ jne. Väga olulisel kohal on Atlani jaoks kammermuusika. Tema laiahaardelises repertuaaris on vokaalmuusikat ja laulutsükleid nii kaasaegsetelt kui klassikalistelt vene, prantsuse, saksa, soome ja eesti heliloojatelt. Laulutsüklid: Schuberti „Winterreise“ ja „Schwanengesang“, Schumanni „Dichterliebe“, Mahleri „Kindertotenlieder“, Brahmsi „Vier ernste Gesänge“ ja „Die schöne Magelone“, Raveli „Don Quichotte à Dulcinée“, Iberti „Chansons de Don Quichotte“, Mussorgski „Pesni i pljaski smerti“, Dvořáki „Biblické pisné“, Ester Mägi „Haikud“, Tambergi „Viis romanssi Sandor Petöfi luulele“ jpt. Atlan on üles astunud ooperi- ja kontserdilavadel Eestis, Leedus, Lätis, Soomes, Itaalias, Saksamaal, Iisraelis ja Bulgaarias ning teinud koostööd paljude dirigentidega nagu Neeme Järvi, Nikolai Aleksejev, Jose Cura, Eri Klas, Tõnu Kaljuste, Andres Mustonen, Arvo Volmer, Vello Pähn, Andris Veismanis, Gintaras Rinkevicius, Paolo Spadaro, Hendrik Vestmann, Mihkel Kütson, Paul Mägi, Jüri Alperten, Lauri Sirp et al. Atlan on püsikülaliseks mitmetel Eesti muusikafestivalidel nagu Tallinna Talvefestival, Tallinna Kammermuusika Festival, Rapla Kirikumuusika Festival, Tartu Talvemuusikafestival. Jeruusalemma ooperifestivalil Iisraelis laulis ta 2018. aastal nimirolli Mozarti ooperis „Don Giovanni“ ja 2019. aastal krahv Almavivat Mozarti ooperis „Figaro pulm“. 2019. aastal võitis Atlan Eesti Teatriliidu Muusikaauhinna Jack Rance’i ja krahv Gili jõuliselt kehastatud lavakujude eest Giacomo Puccini ooperis „Tütarlaps kuldsest läänest“ (Rahvusooper Estonia) ja Ermanno Wolf-Ferrari lühiooperis „Susanna Saladus“ (Opera Veto). Salvestused: CD Mart Saar Maailmapilguga rahvalalulik Kogutud soololaulud II (2020) Soololaulud ja rahvalaluseaded. Iris Oja, metsosopran. Atlan Karp, bariton. Klaveril Kadri-Ann Sumera CD Ühel hommikul (2017) Marje Singi vaimulikud laulud, salvestatud Tartu Pauluse kirikus, orelil Anna Humal CD Võta jalatsid jalast, sest paik, kus sa seisad, on püha (2010) Psalme, liturgilist tekstimuusikat ja rahvaviiside töötlusi, orelil Elke Unt Aastal 2017 asutasid 3 lauljat, Aule Urb, Aivar Kaseste ja Atlan Karp MTÜ Opera Veto, mille eesmärgiks on tuua lavale kammeroopereid.
Piia Paemurru on Eesti üks hinnatumaid ansamblipartnereid eelkõige ooperilauljatele, kuid kontserditegevus on teda kokku viinud paljude väljapaistvate muusikutega nagu Eilene Hannan, Rhoda Achieng, Virgilijus Noreika, Jaakko Ryhänen, Margarita Voites, Mati Palm, Pille Lill, Nadia Kurem, Hanna-Liina Võsa, Oliver Kuusik, Aare Saal, Kädy Plaas, Marion Melnik, Priit Volmer, Angelika Mikk, René Soom, Teele Jõks, Helen Lokuta, Pirjo Püvi, Angelika Klas-Fagerlund, Mari Tampere-Bezrodny, Peeter Paemurru, Anna-Liisa Bezrodny, Andreas Lend, Vahur Vurm jpt. Ta on lõpetanud Tallinna Konservatooriumi (prof. Laine Mets, MA 1999) ning töötab aastast 1986 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lauluosakonnas klaverisaatjana. 2016.a. alates on ta Vanemuises kontsertmeister. P. Paemurru on esinenud solistina ning erinevate ansamblite koosseisudes Baltimaades, Skandinaavias, Saksamaal ja Venemaal. Ta on pälvinud mitmetel laulukonkurssidel parima klaverisaatja eripreemia, sh rahvusvahelisel K. Taev’i lauljate konkursil viiel korral. Koos Rootsi laulja Ingegerd Björklund’iga on valminud 2 CD-plaati ning koostöös PLMFiga CD Marje Sink’i jõululauludega, solistideks Pille Lill, Aare Saal ja Oliver Kuusik.