top of page

Õpetajad jagasid kogemusi töövarjutamiselt Norras

Writer's picture: EllerEller

Mariell Piispea ja Küllike Joosing osalesid töövatjutamise õpirändel Norras Tromsø Ülikoolis.


Esmaspäeval, 16. detsembril toimus Heino Elleri Muusikakoolis vestlusring „Solfedžo õpetamisest Norra näitel“, mida juhtisid Mariell Piispea ja Küllike Joosing. Õpetajad jagasid Erasmus+ programmi raames toimunud ja Tromsø Ülikooli kuulmiskoolitajate (eartrainers) töövarjutusel saadud kogemusi ja tähelepanekuid. Vestlusringis osales 20 inimest, kellest 9 olid kohapeal, ülejäänud liitusid veebis.


Vestlusringi käigus andsid Mariell ja Küllike ülevaate Norra kuulmistreeningu (eartraining) põhimõtetest ja seal praktiseeritavatest meetoditest, kus õppeprotsessis  on keskne roll praktilisel kogemusel. Iga uus teema saab õpilase jaoks alguse muusika kogemisest laulmise või kuulamise käigus, alles seejärel leitakse seosed muusikateooriaga.


Väga oluline on tekitada tunnis stressivaba õhkkond, kus õpilased ja õpetaja moodustavad ühise meeskonna. Õpilane on partner ja õpetaja on mentor, nad ei vastandu teineteisele. Tunnis  toimub elav kogemuste vahetamine, milles õpilaste tagasisidel on väga suur roll. Samuti on  õpilasele antud tunnis vastutav roll  nt harjutustele eelnevalt tempo- või toonika valimisel.


Improvisatsioon oli tundides üheks oluliseks eneseväljenduse viisiks. Ainult avatud ja sõbralikus keskkonnas on võimalik õpilasi panna ennast loovalt väljendama.


Mariell Piispea tõi vestlusringis esile ühe olulise tähelepaneku: „Norra tundides valitseb stressivaba õhkkond. Meil jääb seda tihti takistama pidev hirm hindamise ja eksimise ees. On oluline selgitada, et eksimine on õppeprotsessi loomulik osa ja selle eest ei karistata.“


Norra õpetamisstiili iseloomustab hinnanguteta tagasiside. Õpe toimub kuni 6-liikmelistes gruppides (nii on kokku lepitud), mis soodustab individuaalset lähenemist. Õppematerjalina kasutatakse eelkõige näiteid pärismuusikast, kus esindatud on kõik võimalikud muusikastiilid vanamuusikast kuni rütmimuusika ja džössini. Õppetöös lähtutakse eelkõige praktilistest vajadustest, millega õpilased muusikaga tegelemisel kokku puutuvad.


Vestlusringis arutati ka Eesti konteksti sobivaid rakendamisvõimalusi. Osalejad leidsid, et Norra lähenemine võiks olla heaks tasakaaluks meie praegusele süsteemile, mis on küll tugev, kuid keskendub tihti liigselt kiirusele ja on liialt eesmärgipõhine. Mariell Piispea rõhutas, et „õpe peaks lähtuma praktilistest vajadustest, olgu selleks orkestris, kooris, ansamblis või solistina tegutsemine. Teoreetilised teadmised on pigem toetavad, kuid muusika kogemine peab olema esmane.“


Mariell Piispea ja Küllike Joosing kinnitasid, et Norrast saadud kogemus  avardas nende silmaringi ning andis uusi ideid, kuidas muusikalist kuulmist arendada ja õpiprotsessi paremini mõtestada. Sõitu rahastas Euroopa Liit Erasmus+ programmi raames.




63 views

Comments


bottom of page