top of page

Odessa Classics Tallinn. Hans Christian Aavik (viiul), Alexey Botvinov (klaver)

Odessa Classics Tallinn. Hans Christian Aavik (viiul), Alexey Botvinov (klaver)
Odessa Classics Tallinn. Hans Christian Aavik (viiul), Alexey Botvinov (klaver)

Aeg ja koht

03. juuni 2022, 19:00

Tubina saal, Lossi 15, 51003 Tartu, Estonia

Sündmusest

R 3.06 kell 19.00 / Heino Elleri muusikakooli Tubina saal

Odessa Classics Tallinn

Hans Christian Aavik (viiul), Alexey Botvinov (klaver)

Pilet 15/10 €, toetajapilet 50 € osta SIIT

Kava:

Arvo Pärt

„Fratres“

Morten Lauridsen

„O Magnum Mysterium“

Ester Mägi

„Kadents ja teema“

César Franck

Viiulisonaat

2015. aasta juunis toimus Ukrainas Odessas esimest korda klassikalise muusika festival „Odessa Classics“. Selle asutaja pianist Alexey Botvinov seadis omale eesmärgiks luua festival, mis aitaks Ukrainal Euroopale läheneda ning seisaks vastu Venemaa algatatud sõjalisele agressioonile. „Odessa Classics“ on olnud oma esimestest elupäevadest alates Eestiga seotud, seda nii meie muusikute, festivali külaliste kui ka toetajate kaudu.

Tänavu 2.–11. juunini oleks pidanud toimuma järjekorras kaheksas „Odessa Classics“ festival, mille pidulikul avakontserdil Odessa ooperiteatris pidi üles astuma Eesti Riiklik Sümfooniaorkester. Paraku on sündmus Ukraina vastu peetava sõja tingimustes teadmata ajaks edasi lükatud.

Selleks, et festivali traditsioon ei katkeks, saab „Odessa Classics“ tänavu 31. maist 4. juunini ajutise kodu Eestis ning kannab pealkirja „Odessa Classics Tallinn“. Eesti muusikud, loodetavasti rohkearvuline publik ja ettevõtjatest toetajad võõrustavad Ukraina suurimat klassikalise muusika sündmust viiel päeval viies erinevas esinemispaigas Tallinnas, Tartus ja Laulasmaal. Ootame teid sellest osa saama, et raskel ajal üheskoos festivali toetada.

Hans Christian Aavik  on üks Eesti noorema põlvkonna väljapaistvamaid viiuldajaid, kes on oma mitmekülgse stiili ning selgelt eristatava kõlaga silma paistnud nii Eestis kui ka mitmel pool Euroopas. Tänavu kevadel võitis ta esikoha ja eripreemiad Carl Nielseni viiuldajate konkursil Taanis.

Veel auhindu viimaste aastate konkurssidelt: I preemia solistide kategoorias rahvusvahelisel konkursil „Cadenza Contest“, I preemia rahvusvahelisel Làszlò Spezzaferri konkursil, I preemia ning neli eripreemiat Eesti keelpillimängijate konkursil, laureaaditiitel ning eripreemia kammermuusikakonkursil Polytechnische Gesellschaft Frankfurt am Main, diplom koos Karolina Žukovaga (Duo Hommage) Ilmari Hannikaineni klaverikammermuusika konkursil Jyväskyläs. 2021. aastal ilmus tema debüütheliplaat „AETERNUS“.

Hans Christian Aavik alustas viiulimänguga 5-aastaselt Tabasalu muusikakoolis (õp Piret Kreek) ning jätkas õpinguid Tallinna Muusikakeskkoolis õpetaja Kaido Välja juhendamisel. Alates 2017. aastast õpib ta Saksamaal Frankfurdis (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main) Erik Schumanni viiuliklassis ning kammermuusikat Angelika Merkle juhendamisel.

Hans Christian on täiendanud end paljudes meistriklassides, sh Gerhard Schulzi, Steven Isserlise, Kolja Blacheri, Sophia Rahmani, Aleksei Semenenko, Stephan Picardi, Mi-Kyung Lee, Jonathan Aneri, Heime Mülleri, Florian Dondereri, Mihhail Gotsdineri, Robert Rozeki, Junio Kimaneni, Evan Rothsteini, Jan Repko juhendamisel. 2013. ja 2014. aastal valiti ta osalema Šveitsi Verbier’ festivali noorte muusikute suveakadeemiasse, kus ta mängis kontsertmeistrina Daniel Hardingi, Dima Slobodeniouki jt tunnustatud dirigentide käe all. Solistina on ta esinenud Stuttgardi Kammerorkestri, Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri, Tallinna Muusikakeskkooli sümfooniaorkestri, Tartu Ülikooli sümfooniaorkestri, Ilmenau Tehnikaülikooli sümfooniaorkestri (Saksamaa), Harjumaa Sümfooniaorkestri, Pärnu Linnaorkestri, Läänesaarte Kammerorkestri ning Jyväskylä sümfooniaorkestri ees.

Hans Christian Aavik mängib käesoleval ajal Eesti Pillifondi ning perekond Sapožnini lahkel loal Giovanni Paolo Maggini viiulil (valmistatud ca 1610 Itaalias Brescias) ning Victor Fétique’i poognal (valmistatud ca 1930 Prantsusmaal). Alates 2020. aastast on Hans Christian Aavik Deutschlandstipendiumi stipendiaat, alates 2019. aastast toetab teda Yehudi Menuhin Live Music Now Frankfurt am Main ühing.

Alexey Botvinov, ukrainapäraselt Oleksi Botvinov, on Ukraina nimekaim pianist, aktiivne muusikategelane ja produtsent. Teda peetakse maailma parimaks Rahmaninovi muusika esitajaks ning tema käes on ka J. S. Bachi „Goldbergi variatsioonide“ esitamise mitteametlik rekord – ta on seda klaverirepertuaari üht nurgakivi mänginud enam kui 300 korral.

Alexey Botvinov sündis Odessas muusikute peres. Klaverit õppis ta Odessa konservatooriumis professor Kardaševi ning seejärel Moskva konservatooriumis professor Gornostajeva juhendamisel. Tema viimane mentor oli Bulgaarias sündinud Prantsuse pianist, legendaarne Alexis Weissenberg. Botvinov on võitnud auhinnalisi kohti arvukatel pianistide konkurssidel, sh esimesel Rahmaninovi konkursil Moskvas, kaheksandal Bachi konkursil Leipzigis, esimesel Clara Schumanni konkursil Düsseldorfis.

1993. aastal esines ta Zürichi Tonhalle kontserdihooaja avakontserdil, esitades Moskva Raadio sümfooniaorkestri ja dirigent Vladimir Fedossejeviga Tšaikovski esimese klaverikontserdi. Aastail 1994–1996 elas ta Saksamaal Düsseldorfis, kus sai alguse koostöö Šveitsi koreograafi Heinz Spoerliga.  Hiljem Šveitsis jätkunud koostöö tulemusena jõudis lavale üle 20 Bachi, Mozarti, Schumanni, Brahmsi, Chopini, Schnittke, Stravinski jt muusikale loodud balletilavastuse. Koos Zürichi balletitrupiga käis Botvinov arvukatel turneedel Saksamaal, Austrias, Šveitsis, Itaalias, Prantsusmaal, Hispaanias, Suurbritannias, Venemaal, Jaapanis, Kanadas jm.  „Goldbergi variatsioonide“ balleti erakordset ettekannet juunis 2001 Berliini Saksa Ooperiteatris nimetas ajaleht Berliner Kurier „tõeliseks tulevärgiks klaveril“. Le Figaro kiitis pianisti CD-plaati Bachi „Goldbergi variatsioonidega“ ülivõrretes ning see plaat jõudis Šveitsi muusika edetabelites teisele kohale. Rohkelt tähelepanu pälvis ka 2002. aasta heliplaat „Botvinov plays Rachmaninoff“. Eelmisel aastal jõudis kuulajateni koos Daniel Hope’iga Deutsche Grammophonile salvestatud heliplaat Alfred Schnittke viiulile ja klaverile loodud teostega.

Alexey Botvinov on andnud soolokontserte ja esinenud koos nimekate sümfooniaorkestritega paljudes maailma mainekates kontserdisaalides, sh pikkadel ja menukatel turneedel. Soolokontserdid sellistel festivalidel nagu Chopini festival Poolas ja Zürichi Pidunädalad Šveitsis on toonud ülisuure publikumenu ja kiitva tagasiside rahvusvahelises pressis. Londoni Wigmore Hallis debüteeris ta aastal 2005, aasta hiljem Berliini Filharmoonias.

Aastail 2009–2010 oli Botvinov Odessa Riikliku Ooperiteatri kunstiline juht. Sel perioodil jõudis vaatajate ette kaks erakordset lavastust: Puccini „Turandot“, mille lavastas Christian von Goetz Saksamaalt, ning ballett „Nureyev forever“, kus klaveri soolopartii esitas Botvinov. Tegemist oli esimeste modernsete lavastustega Ukraina ooperiteatrite repertuaaris.

Alexey Botvinov püüab avastada uusi võimalusi klassikalise muusika tutvustamiseks. Ta on toonud kuulajate ette mitmeid innovatiivseid kontserdiprojekte, kus traditsioonilist klaveri sooloõhtut on avardatud näiteks multimeedia võimaluste või draamažanriga. Koostöös löökpillimängija Burhan Ocaliga mõtles ta välja omanäolise programmi „Piano and Drums“, kus klaverimuusika meistriteosed kõlasid ühenduses orientaalsete rütmidega. Alates 2015. aastast korraldab ta kunstilise juhina Ukrainas ja Ida-Euroopas väga mainekat klassikalise muusika festivali „Odessa Classics“.

2015. aasta novembris pälvis Alexey Botvinov Ukraina rahvakunstniku aunimetuse, mis on kõrgeim riiklik tunnustus. 2020. aastal omistas Itaalia president Sergio Mattarella talle riikliku ordeni.

Festivali koduleht

Festivalist ajalehes Postimees

Jaga

bottom of page